NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-12
Skrivet av: Björn Rosenberg skrivet 2004-03-30, 11:30
Anders och Bertil!
Intressanta reaktioner på mitt svar till Barbro Lunsjö!
Den 31 januari 1726 vann Pähr Nilsson Åström burskap at såsom Pråmman af Siöfarts ock annat förefallande uti Åhus, sökia sin näring. Den 16 april 1727 vigdes Pär Nillsson och Maria Nilsdotter i Åhus. Det var uppenbarligen fråga om en och samme Pär Nilsson. Sedan var han eller hans hustru samt Jöns Nilsson och/eller hans hustru närvarande vid ett flertal barndop hos varandra (säkra och troliga barn) under ett par decennier och det är rimligt att utifrån dessa uppgifter tänka sig att Pähr Nillsson och Jöns Nillsson var bröder, vilket ju nu förefaller styrkas av Anders domboksuppgift. Jag har dock för min del inte stött på uppgiften att Jöns skulle varit skräddaregesäll; är det kanske möjligt att det i själva verket är fråga om ett annat brödrapar?, namnet Åström förefaller vara tillskrivet för Pär, om det nu kan ha någon betydelse. Intressant är dock uppgiften att Jöns mor hette Karna, Nils Jöranssons; en Karna salig Nils Jörans nämns ju två gånger vid dop av Jöns barn (dock inte vid dop av Pärs barn, enl. mina anteckningar).
 
Namnet Åström när det gäller Pär Nillsson, har jag efter 1726 inte sett förrän 1760, då Pär Åströms son Nils dog, 30 år gammal (och i så fall innebärande att han var född omkring 1730 och detta år föddes också en Nills, son till pråmmannen Pär Nillsson) och 1762, då gifte sjömannen Pär Nilsson Åström dog 26/10, 56 år gammal; denna ålder skulle innebära att han var född omkring 1706.
 
När det gäller Bengt Åström, har jag, liksom Bertil, noterat skräddaregesällen Bengt Nillss. som dopvittne 1729 (Jöns Nilsson Åströms förstfödda barn). Man skulle kunna tänka sig att detta var ytterligare en broder, med tanke på namnet Åström längre fram. Något belägg härför har jag inte för min del.
 
Ovannämnde Nils Jöransson har jag sökt efter. Den 3 februari 1707 begrovs i Åhus Nils Jörans son Anders (att märka är att Andreas förekommer i senare generationer inom släkten Åström). De ev. sönerna Jöns, Bengt och Pär förefaller av åldersuppgifter att döma kunna ha varit födda o. 1699, o. 1702 resp. o. 1706. Födelseböcker för Åhus börjar sistnämnda år men Pär har inte påträffats där. Nils Jöransson bör ju ha avlidit senast 1729 men har inte påträffats i dödboken för Åhus 1706-29. Inte heller finns han i boureg., varken under Kristianstads rådhusrätt, för den händelse han varit skattskriven under staden, eller åren 1710-29 under Villands häradsrätt.
 
Med vänlig hälsning
Björn
Kristianstad