NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-12
Skrivet av: Anders Åberg skrivet 2004-03-21, 22:57
Ang Åström i Åhus.
Det var nu länge sedan jag forskade om skeppare och sjömanssläkter i Åhus, och tyvärr minns jag dåligt hur sambanden mellan de olika släkterna var. Emellertid kan jag av mina noteringar ur domböcker för den aktuella tiden konstatera att det i Åhus fanns två skeppare/pråmmän med namnet Åström. Per Nilsson Åström och Jöns Nilsson Åström. I domböckerna nämns de omväxlande med släktnamn eller patronymikon, någon gång både och. Pär Åström var även tunnbindare och jag tror att Jöns Nilsson var skräddaregesäll. I ett mål i Kämnärsrätten 1726-02-15 nämns att skräddaregesällen Jöns Nilssons broder heter Per Nilsson Åström. Jöns mor nämns som Karna, Nils Jöranssons. Om man sedan hoppar tillbaka i tiden till 1681 och gissar lite fritt så kan en person i en då upprättad förteckning över Åhusbor ge ett uppslag att leta vidare på: Nills Jörgenssen, ogifft skreder, Barnfödh i Wää, Kommen till Åhus forledh Krijgztiden, 1678; Lerdt hooss sin slegt Bendt Skreder i Åhuus, wppe holler sigh ochsaa med samme arbethe
 
Med vänlig hälsning
Anders Åberg,
Jönköping