NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-12
Skrivet av: Björn Rosenberg skrivet 2004-03-18, 15:03
Barbro!
Kanske har du vid det här laget mer kunskap om släkterna Åström och Wramberg. (F.ö. hade vi en Åström-kontakt i jan. 1986.) På senare tid har jag sysslat en del med Åström, delvis som följd av att jag dessförinnan tittat på släkten Sjöström i Åhus, med en ingift Åström-kvinna.
 
Tunnbindaremästaren Andreas Åström var född 18/7 1738 i Åhus och var son till skepparen där Jöns Nilsson Åström (o. 1699? - 12/9 1767) och Maria Bengtsdotter Hinberg (o. 1701? - 17/1 1784), gifta i Åhus 6/11 1728. Betr. hustrun uppgavs då att hon var ifrån Kristianstad.
 
Jöns Nilsson Åtsröms föräldrar har jag inte klarhet om. När Andreas Åströms första barn döptes 1729, bar änkan Karna salig Nils Jörans i Åhus det liksom när ett barn föddes 1736. Möjligen har man här uppgifter om vilka som var J. N. Å.:s föräldrar men det har inte kunnat styrkas.
 
Jöns Nilsson Åström och hans hustru fick efter vad jag funnit elva säkra och troliga barn. Endast när första barnet föddes 1729 benämns fadern med namnet Åström. Dessförinnan förekommer detta namn vid giftermålet och därefter när han dör och när hans änka dör. När Andreas föds 18/7 1738, anges fadern som skepparen Jöns Nilsson. Vid bou 1784 framgår dock klart att Andreas Åström var en son.
 
I Kristianstad föddes på 1740-talet barn till fortifikationstimmermästaren Nils Hinberg/Hindberg och hans hustru Cathrina Margaretha Kiällberg. Om det finns någon koppling till Jöns Nilsson Åströms hustru Maria Bengtsdotter Hinberg, vet jag inte. I alla händelser är det fråga om en senare generation.
 
Andreas Åströms (andra) hustru Johanna Wrambergs ursprung är okänt för mig. När mannen dött kallas hon i bou Johanna Olsson och i bou efter henne själv kallas hon Johanna Åström, född Olsson. Åldersuppgift pekar på ett möjligt födelseår omkring 1744. -- Wramberg har varit ett ryttarnamn i V. Vrams sn (L-län) och 1807 förrättades bou efter en ryttare Ola Wramberg där men han tillhörde snarast samma generation som Johanna, gift Åström.
 
Källor: kyrkböcker, bouppteckningar.
 
Med vänlig hälsning
Björn Rosenberg