NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 07 juni, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 07 juni, 2009
Skrivet av: Tony Pellikka skrivet 2004-02-03, 09:38
Tack så mycket igen Kirsti!
Ja som tur är har mycket trots allt sparats genom åren. Det är väl farmor som skall tackas för det. Kanske var det så när allt annat försvann så blev det lilla som blev kvar väldigt viktigt. Nu försöker jag samla ihop alla dokument och berättelser medans det finns någon kvar som minns. Men det börja nu bli länge sedan och många av fastrarna var ju bara barn då, och tydligen så höll man mycket av eländet hemligt för barnen.
Jag har också eftersom jag varit intresserad fått förtroendet att få alla orginalhandlingar. Mitt problem är att jag inte förstår texten och inte alltid de historiska sammanhangen. Visst kan nog mina fastrar läsa denna text men jag antar att byråkratfinska inte är lättare att förstå än byråkratsvenska.
Det är ju så mycket mer än bara texten...värdet på gården tex 606300 mark är det mycket? är det ersättning bara för byggnaden eller också för marken? Vet du om det finns någon bra litteratur om detta?
Som jag har förstått så var det tydligen så att de som förlorade mark kunde få ny mark på annat ställe genom att ett antal bönder släppte till en liten bit var som de evakuerade sedan kunde köpa loss. Är det korrekt?
Farfar dog på Vasa sjukhus 23 januari 1945, oklart av vad. Han blev sårad i kriget men det var nog inte det utan något magproblem, vet du hur man kan få reda på det?
 
Hälsningar från Tony