NULL Skriv ut sidan - SV: Ljusdal

Anbytarforum

Titel: SV: Ljusdal
Skrivet av: Eva Wallström skrivet 2020-07-19, 16:42
Hej Britta Olsson och och Kristina Gunnarsdotter! Tyvärr missade jag helt era svar under våren och såg dom först nu. Så mycket intressant information om Ljusdal med omnejd, jag ska sätta mig och gå igenom både text och länkar. Också intressanta tankar och idéer.
Det är några år sedan jag ställde frågan och en del mer information har jag fått sedan dess men inte allt. Jag har fått reda på lite mer om Karl Johans liv via en ättling till honom även om han inte hade jättemycket information. Karl Johan var ullspinnare, i alla fall i unga år och i medelåldern. Ullspinnerier fanns det många och många var mycket små om jag förstått rätt så kanske fanns det även i Ljusdalstrakten även om det inte var någon typisk näring? Han var tydligen rätt "rotlös" till sinnet och vandrade omkring mycket i landet (i början framför allt södra och västra/sydvästra Sverige) för olika jobb, trots hustru och barn som så småningom stannade i södra Sverige (Eslöv). Hans senaste adress innan Ljusdal var i Säffle där det finns en adress 1897, dessförinnan en kort sväng i Norge. Redan 1911 vet jag nu att han var i Ljusdal, antagligen ytterligare en plats i den rotlösa vandringen, men vet fortsatt inte alls varför han hamnade där. Kanske var han där som du säger "under radarn" redan från de första åren på 1900-talet. Och visst är det intressant att en man drar runt så i Sverige i den åldern och på den tiden. Jag har funderat rätt mycket kring just utmaningen att ta sig runt långa sträckor inom Sverige från, som i Karl Johans fall, från 1850-1860-tal och framåt.
Jag fick också under 2017 mycket fin hjälp från kommunarkivarien i Ljusdals kommun som letade igenom div. handlingar. Han hittade Karl Johan i förteckningar över de som fick fattigvårdsunderstöd vilket han fick från och med 1923 till 1927. Det står någonstans att han "tillhör annat fattigvårdssamhälle" men vilket samhälle och varför står inte. Kanske var det från Säffle av någon anledning och det var därför han flyttades tillbaka dit. Varför just Säffle vet jag heller inget om så många frågor om honom kvarstår.