NULL Skriv ut sidan - SV: Lindkvist / Lindqvist / Linquist / Linkvist

Anbytarforum

Titel: SV: Lindkvist / Lindqvist / Linquist / Linkvist
Skrivet av: Anders Lindberg skrivet 2017-01-04, 11:28
Hej!


Är det någon som vet om trumpetaren/klarinettblåsaren Nils Lindqvist i Näs soldattorp, Ljungby socken (G) har någon koppling till resandesläkten med samma namn?


Jag är egentligen på jakt efter anorna till en Beata Nilsdotter som föddes 1785 (enl. uppgift i hfl 16 mars) i "Småland". Hon dyker upp första gången 1806 då hon gifter sig i Landskrona Artilleriförsamling med Nils Fischer Dahlgren, en tidigare desserterad soldat som flytt till Danmark men som fick återgå i tjänst utan straff eftersom Sverige behövde fler soldater. Beata och Per dyker sedan upp i Norra Rörum men boende var för sig. Beata arbetar som piga. Förklaringen till detta har jag fått ifrån domboken, då hon höggravid ansöker om skilsmässa 1811. De ska då ha varit separerade sedan en tid och redan sålt sina gemensamma tillhörigheter. 1812 föds deras son Christian. Beata har sedan en kärleksrelation med Per Svensson Styf och de får barnet Anna Catharina, som föds 1817 i Norra Rörum. Kort tid därefter begår "Styfven" ett brutalt rånmord i Ängelholm för vilket han senare avrättas.


Jag har länge misstänkt att Beata kan ha resandebakgrund men inte hittat några belägg för varken detta eller hennes ursprung.


Blev därför så glad när jag efter tips hittade en Beata och hennes tvillingsyster Helena, döpt 18 mars 1785 i Ljungby (G). Föräldrarna var trumpetaren Nils Lindqvist och Anna Catharina Christophersdotter. Kändes som ett hopp eftersom Beatas dotter i så fall bar mormoderns namn. Nu visade det sig dessvärre att Beata dog efter 10 dagar och hennes syster Helena efter 5 månader... men jag vill ändå inte riktigt ge upp hoppet! Kan min Beata ha fått en felaktig flyttattest där hennes döda systers namn uppgivits istället? Och varför uppges olika namn på modern när familjens barn föds? För mig känns det lite "resandevarning" men eftersom jag inte är så insatt kanske någon här vet bättre?


Nils Lindqvist gifter sig 1769 i Ljungby med Anna Catharina Zachrisdotter. När sonen Jonas föds 1770 och sonen Erland föds 1772 står hon som Anna Brita Jonasdotter. 1775 vid dottern Stinas födelse som Anna Catharina Jonasdotter. 1779 vid dottern Maria Catharinas födelse som Anna Christophersdotter. 1785 vid döttrarna Beatas och Helenas födelse som Anna Catharina Christophersdotter.


Någon som träffat på denna familj bland er? Eller som har mer upplysningar runt Beata Nilsdotter?