NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 16 juli, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 16 juli, 2008
Skrivet av: Iréne Segersköld-Lindén skrivet 2008-07-16, 07:09
Hej och godmorgon....SÅ intressanta inlägg.
Det finns två Klastorp i Uppsala län, en av gårdarna ligger strax utanför Uppsala.  
Uppgifterna om att den här familjen bodde på Klastorp var det som en gång för länge sedan gjorde att jag blev nyfiken på varifrån vårt namn kommit ifrån.  
Det var nämligen så att jag anmälde mig till en studiecirkel i släktforskning för att lära mig grunderna. Det här handlar om i slutet på -80 talet. Hela kursen gick till tingshuset i Östhammar för att få lära oss att leta i kyrkböckerna. Den första stora kyrkboken som jag slog upp så fanns det ett försättsblad, där det med maskintext visade hur det var skrivet i böckerna. DÄR på detta försättsblad stod just dessa uppgifter om familjen och att de bodde på Klastorp.
Då jag var ny i det här med forskningen så hade jag ännu inte lärt mig att alltid skriva källorna och gjorde tyvärr inte det,utan skrev bara av vad jag såg skrivet.
Nu sen jag börjat prenumenera på Genline så letar o letar o letar jag så jag kan bli knasig, för jag vet att jag har läst mer om denna familj i någon kyrkobok....men var??
Tusen tack för att ni engagerar er.....skulle vara så intressant att reda ut det här med den här familjen.
Mvh
Iréne