NULL Skriv ut sidan - Borrby

Anbytarforum

Titel: Borrby
Skrivet av: Bengt Olsson skrivet 2014-05-29, 23:06
Hej igen !
 
Tyvärr har jag inga bra svar angående hans militära karriär. Jag har sett honom nämnd som korpral en gång och det är i vigseln 1812.  
År 1804, när dottern Elna föds, står han som 'reservkarl' och senare nämnd som 'rotekarl' och rotesoldat'.
En del soldater och ryttare kan byta namn flera gånger under den militära bana. Varför det är så vet jag inte. Att Ola kallar sig Hagberg kommer från hans födelseby och är inget märkligt, däremot är namnet Söderberg betydligt svårare att förstå men kanske övertog han namnet efter någon avliden.
 
Det är inte helt omöjligt att hans snedsprång kunde påverka karriären, kanske ansågs han inte lika pålitlig, åtminstone inte på den kvinnliga fronten.
 
Att Ola står dopvittne till Åke Asks barn är naturligt då dessa var bröder.
 
Jag har gjort en notering från hfl att Ola flyttar till Borrby den 5/10 1796 med tillägg.
Han läser uti bok väl  samt cateches utantill aldeles och heliga nattvarden oförsumeligen
 
På Ingelstad häradsting den 5 mars 1805 skall en utmätning av gods ske. Denna är ett resultat av de obetalda böter som Ola och Mätta blivit dömda till efter deras första lägersmål. Resultatet blev dessvärre att ingen tillgång fanns och båda blev dömda till fängelse på vatten och bröd.  
 
 
'Emedan vid inställd utmätning ingen tillgång funnits till uttagande av de ogifta - mannen Ola Christensson och pigan Mätta Håkansdotter i Sandby vid häradets hösteting nästledit år ådömde böter av honom 26 Rs och av henne   ?    , ty bliva de i stöd av 4 paragraf uti   ?  , cap. straffbalken skyldiga dömda att sitta deras brott istället umgälla Ola Christensson med tjugo och Mätta Håkansdotter med tolv dagars fängelse vid vatten och bröd uti häradets fångahus vid verkställigheten varav vederbörande kronobetjänt åligger att hava tillsyn som avsades.'
 
Sanneligen ett hårt liv för våra anor, åtminstone om vi jämför med idag.
 
Bengt