NULL Skriv ut sidan - Borrby

Anbytarforum

Titel: Borrby
Skrivet av: Cecilia Gylstorff skrivet 2014-05-29, 00:07
Hej Bengt!
 
Fantastiskt att få bekräftat att känslan av att något inte stämmer är korrekt;) Så tack för det och Ola är onekligen en hal ål!
 
Konsensus är att man måste kolla och dubbelkolla alla källor för att vara säker när man tivlar och sända frågan ut i cyberspace när man inte kan komma vidare och hoppas på kunnigare forskare!
 
 
Släktforskning är som en bra deckare som aldrig tar slut!!!
 
 
Dock kvarstår några frågor omkring hans soldat/dragon karriär och igen är det nog mer min okunskap än saknad av data ;)
 
- Är han den samme Ola Hagberg som återfinns i Skånska Dragonregementet Borrby kompani/Borrby no 5&6 - Skånska dragonregementet 962 (1802-1802) bild 1860 - Troligen ja baserat på vad du har funnit, men varför kallar han sig/kallas Söderberg i HFL?  
- Har hans äktenskapsbrott något med hans förfyttning/degradering till infanteriet att göra?
 
- Han står som korpral/karabinjär i HFL 1811 (Borrby) och KB i Löderup 1814 då han är fadder till brodern Åke Asks barn, men om han är den samme Ola Hagberg, jag har funnit,  så har han degraderats till soldat i Norra skånska infanteriets generalmösterrulla från 1811
 
- Jag kan inte finna något belägg i mönsterrullorna att han skulle var korpral
 
 
Att han var gift ytterligare en gång efter Mätta hade jag koll på, men har du funnit gåtan på fadern dvs var kommer Kristen Kristofersson från?
 
mvh
Cecilia