NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-21
Skrivet av: Per Göthe skrivet 2007-07-14, 10:02
för det första kan jag säga både ja och nej på Björns undran där, men på lång sikt nej. Det ger en antydan om att släktforskare kan strunta i källor. Sedan det här med att barn inte antecknas som oäkta i födelseböckerna trots att föräldrarna ännu inte var gifta, har jag ett exempel på Ulf. Det gäller ett halvsyskon till en av mina anor (f.ö. född utomäktenskapligt, när fadern hade varit otrogen). Det gäller en son där och han fick ett barn med en kvinna, sedan tänkte jag att då letar jag vigseln före detta barns födelse men gav till slut upp, men återigen fann jag ett mål där kvinnan stod med sin tvååriga dotter i famnen, och mannen av allt att döma blev dömd till att fullfölja sitt äktenskapslöfte. Med andra ord jag fann denna vigsel till slut ett par år efter att den dottern föddes.
Ulf jag vill komma till att du MÅSTE kunna ta till dig KÄLLOR.
Men klart KÄLLOR och KÄLLKRITIK har förmodligen utgått ur din VOKABULÄR.Ulf glöm att hålla på att envisas med Birisholms(slott) existens och det här med att stackars kungen skall ha haft en trevlig sängfösare med din anmoder (varpå din ana föddes),utan källbelägg.
 
MVH Per (det är inget underligt med att vigseln kan ha kommit så snabbt inpå tillfället då barnaavlandet skall ha skett. Dem hade säkert kul vid tillfället!)