NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-06
Skrivet av: Kaj Janzon skrivet 2005-11-06, 11:56
Jag ifrågasätter inte alls det Magnus Bäckmark skriver om den konventionella utformningen av ett sigill vid denna tid. Det är tveklöst Ägarinitialer med ett bildmotiv eller bomärke eller monogram som det är frågan om här.
 
Vad jag däremot, i likhet med Anders, undrar över är varför Magnus utgår från att det saknas linjer i sigillavtrycket som bildar vissa bokstäver, i stället för att läsa dit bokstäver man faktiskt kan se. Anders påpekar mycket riktigt att den bokstav som analogt med Magnus förslag är enklast att göra ett B av faktiskt är bokstaven E till höger.
 
Jag tycker mig se ett säkert V och ett nästan säkert h, d v s ett H, samt ett E, vilka dessutom möjligen också delvis utgör inslag i något slags bildmotiv.
 
Att ormen skulle vara överkanten av en sköld ter sig inte alls omöjligt men det finns vissa utrymmesproblem även med det förslaget. Man ser rätt tydligt var den yttre cirkelformade begränsningen ska gå även där den är otydlig. Försök tentativt klämma in både en slinga som gör ett b av bokstaven till vänster och dessutom sköldens nedre del inom cirkeln. Det blir rätt snålt med utrymme för båda eller hur?