NULL Skriv ut sidan - Avesta

Anbytarforum

Titel: Avesta
Skrivet av: Johnny Andersson skrivet 2014-11-15, 11:47
Jag har en längre tid nu sökt mer uppgifter på Tråddragaren vid Bjurfors Bruk Johan Matsson med familj. Jag hittar dem bl.a. i Avesta AIa:1 sid 47 och 119, AIa:2 bild 38 och bild 69/sid54 samt AIa:3 bild 131, böcker mellan åren 1746 till 1773.
 
Böckerna i Avesta (dit Bjurfors verkar att höra) började inte att föras förrän mitten av 1700-talet. Vad jag förstår så tillhörde Avesta dessförinnan Grytnäs där jag inte kan finna något. Kan det vara så att Bjurfors tillhörde någon annan socken och att man där kan hitta mer äldre uppgifter. Jag söker både från dop, vigsel och dödböcker för Johan Matsson f.1715-10-10 d.1778, hans första hustru Catharina Larsdotter f.1710-11-05 d.1766. Deras vigselnotis 1734 samt deras 8 barn födda från 1735 till 1754. År 1767 gifte Johan om sig där har jag hittat dokument i vigselböckernas Bilagor i Avesta, vigselböcker finns inte. Den andra hustrun Margareta Larsdotter f.1727 i Folkärna samt d.1775 i Avesta har jag hittat dop och dödnotis på, samt även deras två barns dopnotiser i Avesta.
 
Jag söker alltså främst uppgifter på Johan Matsson och hans anor (kan han vara inflyttad?), men även dopnotiser på deras 8 barn och mer uppgifter på första hustun Catharina. Kan någon även förklara var man hittar äldre uppgifter från Bjurfors Bruk, eller kanske bruket inte fanns tidigare? Hittar man kyrkböcker från Bjurfors så borde kanske det övriga också lösa sig!
 
Mvh Johnny