NULL Skriv ut sidan - Sociala mönster som """"nedärvs"""".

Anbytarforum

Titel: Sociala mönster som """"nedärvs"""".
Skrivet av: Torbjörn Jerlerup skrivet 2009-10-02, 19:31
Detta ämnet kan måhända vara lite kontroversiellt. men nu vill jag testa och se om andra har samma erfarenheter som jag!
 
I Senaste Diskulogen finns en artikel om Gull-May Lindgrens föreläsning om oäkta barn. Där skriver hon att hon var den första flickan på sju generationer som var född INOM äktenskapet.
 
Jag  har noterat i min släktforskning och i den undersökning som jag ofta gör om relaterade personer till mina släktingar att familjers beteenden går i arv. Om man stöter på tex brottslighet hos en person är risken ofta stor att barnen eller anorna bakåt också höll på med brottslighet. Självmord har jag också noterat funkar så här. En nätbekant berättade om att av fem släktled han forskade på hade tre begått självmord (och ett födde oäkta barn). Detta var enda förekomsten av självmord i hans forskning.
 
Jag har enstaka oäkta barn i min forskning. Där det bara är en som får det och sen inga andra bland släktingarna före eller efter. Sen har jag en gren jag studerade i en forskning för vänner, där det finns gott om oäkta barn där man antingen föds som det eller har oäkta barn med andra. Sen har vi familjen i Kullabygden jag stötte på med samma mönster.  
 
Oäkta barn var ofta kopplat till sociala förhållanden förr och var stigmatiserande för den som fick barn utanför äktenskapet. Speciellt om fader ej kunde fastställas eller om det var resultat av vänsterprassel. Gick dessa sociala mönster i arv?
 
Detta påminner mig lite om hur det ofta är i min bekantskapskrets. Om någon får barn som mycket ung kan man ofta (men inte alltid givetvis) se att det barnet får barn när hon eller han är mycket ung. och ofta har exempelvis mamman till den första som får barn ung fått sina barn unga.
 
Sociala mönster nedärvs ofta, det har forskningen konstaterat(inte genetiskt men socialt). Nu skulle jag vilja diskutera i vilken grad ni som släktforskare har märkt av dessa mönster och kanske kan ge exempel på detta.
 
Läs gärna Diskulogen nr. 86 sidan 9 före.
 
Mvh
 
/Torbjörn