NULL Skriv ut sidan - SV: Erik Magnusson Svan

Anbytarforum

Titel: SV: Erik Magnusson Svan
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2021-04-18, 11:47
Tack Hans för att du svarar så snabbt och dessutom föredömligt öppet!

Den här typen av slutsatser drar vi/ eller drog vi lätt när vi inte hade den överblick som källorna ger möjlighet till idag.
Jag har under en tid försökt att hjälpa till - eller återupptaget hjälpandet från 2014. Genom att gå igenom samtliga källor samt händelser utmed vägen är jag idag förhållandevis säker på att Catharina Maria Ögnelod i Fjärås är densamma som Elgenstiernas:

"Catharina Maria, född 1738-03-10 på Svinas norregård i Norra Sandsjö socken, Jönköpings län, död 1795-03-25 på Liljeholmen i Torpa socken, Östergötlands län. Gift."

Notisen om Liljeholmen är nämligen helt felaktig och avser en annan person som enkelt kan spåras i husförhörslängden - Catharina Sofia Svanhals - skild från en Ögnelodare. Dessutom har Elgenstierna klantat till det genom att ta bort Anreps uppgift om Catharina Maria. "Var gift men med vilken är ej känt." Det intressanta är att hon är upptagen i faderns bouppteckning och alltså bevisligen intge betraktad som död - trots att hon inte finns med familjen vid flytten till styvmoderns föräldrar i Nässjö socken.

Bra - då behöver vi inte fundera mer över Rossared. Jag har också kontrollerat vilka som bodde där under perioden. Hittar inga samband med några Ögnelodare mer än att både Ram (Ramfelt) och Ögnelood kommer från Finland - men det är lite stor "träffyta". :)