NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-02-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-02-07
Skrivet av: Marcus Boman skrivet 2002-01-23, 22:46
Hej Ingvar, det börjar också bli en aning rörigt. Först ett förtydligande från min sida: I Gräsmark (dåvarande Sunne) finns ett hemman Hedås, i Sunne finns ett hemman Hedåsen. Alltså två separata hemman och det var det sistnämnda hemmanet som jag syftade på i förra inlägget. I de andrahandsuppgifter jag har förekommer Göran finne i Hedåsen i Sunne omkring 1630 och det verkar rimligt då Hedåsen är ett s k finnhemman och upptaget på 1620-talet, medan Hedås i Gräsmark är upptaget redan på 1580-talet och min uppfattning är att det inte kan ses som ett finnhemman. Därmed tror jag (inget annat) att Göran finne på din webbsida med stor sannolikhet hör hemma i Hedåsen och inte i Hedås.
 
Sedan anser jag att man inte så lätt kan bortse ifrån den information som enligt dig nämns i Väse dödbok, då ...i Fryksdalen och Sunne.... Om jag vore i din situation skulle jag lämna Norra Ås i Östra Ämtervik och istället inrikta mig på Hedås i Gräsmark (dåvarande Sunne) och finnhemmanet Hedåsen i Sunne för att se vilket av dem som med stor sannolikhet avses i Väse dödbok.  
 
Andra kommentarer:  
-De första finnarna i Fryksdalen nämns första gången i domboken i början av 1620-talet, inte tidigare, däremot förekommer namnet Göran/Örjan tidigare och även om namnet används ofta av finnar behöver inte en bärare av namnet vara finne. Frågan är då om den Göran Göransson som förekommer i Hedås (Gräsmark) har sina rötter bland gammelbönderna eller hos finnarna, en genomgång av mtl etc kanske kan avslöja hans ursprung.
-Samma sak med Pål namnet, namnet bärs av många finnar, men förekommer även det före finninvandringen.
-Halvardnamnet betraktar jag inte direkt som ett finnamn i Fryksdalen.    
-Pål Halvardsson dyker upp först omkring 1615 i mtl, detta behöver inte innebär att han gifter sig då, men det är relativt sannolikt att han gör det. Om Henrik Göransson (den av dig förmodade sonsonen) i Väse födds i Fryksdalen och Sunne (omkring) 1632 måste Göran Pålsson (den av dig förmodade sonen) vara född innan c:a 1612, dvs tiden kan bli ett stort problem. Detta och med kunskapen om att finnar i Ämtervikarna var extremt få till antalet relativt Fryksände, Gräsmark i Fryksdalen anser jag att Norra Ås bör läggas åt sidan.
 
Mvh Marcus