NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-09-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-09-01
Skrivet av: Torsten Berglund red SvA skrivet 1999-01-31, 15:29
Eric Johansson uttrycker i sitt inlägg den 7/1 1999 med rätta sin förvåning över att de äldsta fantasifulla leden av den s.k. Buresläkten trycktes i ett par bidrag till Svenska Antavlor (SvA) 1991 (nr 158 o nr 165). Dessa led fanns f.ö. också med i SvA 5/92 (nr 169). Redan i samband med ovannämnda antavlors publicering påpekade Anders Winroth och jag i ett debattinlägg om medeltidsgenealogi i Släkthistoriskt Forum 5/92 (s 26) att dessa uppdiktade led av Buresläkten inte borde ha publicerats i SvA. Felaktigheterna i ovannämnda tre antavlor har sedermera också rättats till av undertecknad i rättelsehäftet till SvA:s band 3 (Svenska Antavlor, Register 1995. Jämte rättelser och tillägg till band III) vilket förhoppningsvis inte har undgått den intresserade läsekretsen. Visserligen ansvarar antavleförfattarna ensamma för riktigheten av uppgifterna i antavlorna, men förbundet bör givetvis också ta ansvar för att inte sprida uppenbart osäkra eller felaktiga uppgifter i sina publikationer. I mitt arbete som redaktör av SvA (tillträdde 1994) ägnar jag därför mycket arbete åt källkritisk granskning av insänt material, liksom åt förbättringar av källhänvisningar och notapparat.  
 
Vad gäller Buresläkten så har tidigare redaktörer för SvA haft olika förhållningssätt genom åren. I de häften som utkom på 1980-talet fördes inte Buresläkten längre tillbaka i tiden än till underlagmannen Jakob Andersson (SvA 6/82 nr 36, 7/83 nr 49) och så har inte heller varit fallet efter SvA 5/92; se t.ex. SvA 3/96 (nr 215).