NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-12-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-12-03
Skrivet av: Johan Anell skrivet 2001-10-19, 15:09
År 1805 köpte änkan efter Bondeståndets talman Olof Larsson, 1739-1802, Anna Stina Andersdotter (f 1759 i Lerbo) på Smedsta egendom, tillsammans med sina barn Maria Forsman och Anders Larson (f 1796 på Bie Östergård, Floda, kyrkoherde i Enhörna) samt dottern från ett tidigare äktenskap Katarina Andersdotter (f 30/6 1781 på Biesta, Lerbo) och hennes man (halvsyskonen Marias och Anders kusin) Erik Persson (f 18/9 1774 på Starrkärr, Floda) gården Mälby av kapten Christian G?nther. De sistnämndas son Per Gustaf Eriksson övertog 1859 sin morbror kyrkoherdens och moster Maria Forsmans del i gården.
 
Min fråga är dels om någon känner till Maria Forsmans (f 27/9 1794 på Bie Östergård, Floda)vidare öde, vem hon var gift med, fick hon några barn o.s.v.
 
Dels vill jag gärna ha kontakt med andra som forskar om dessa personer. När det gäller Anders Larsons ättlingar har jag rätt bra koll på dem. Sonsönerna bl.a. tog sig släktnamnet Bertil, och en sondotter blev fru till direktören för Ronneby brunn, Georg Kittel, vilket är lite intressant eftersom hon själv (Greta Larson, 1879-1944) var relativt nära släkt med ägarefamilj till Bie brunn i Floda.
 
Genom de två bokverken Sveriges Gods och Gårdar och Sveriges städer och samhällen jämte landsbygd kan man se att många av Katarina Andersdotters och Erik Perssons (som var de två som flyttade in på gården Mälby) ättlingar så sent som på 40-talet fortfarande bebodde Mälby och andra gårdar i Dunker. Finns det någon som forskat närmare på denna gren av familjen.
 
Min egen anknytning till ovan nämnda personer är att talman Olof Larssons syster Anna Larsdotter, 1741-1799 (bosatt på Slättfall, Floda) var min ff ff fm m samt min ff mm mm m, samt att deras syster Ingrid Larsdotter, 1744-1817 (bosatt på Starrkärr, Floda), var mor till Erik Persson på Mälby samt till hans syster Anna Persdotter 1777-1845 (bosatt på Starrkärr, min ff mf mm).