NULL Skriv ut sidan - Ramström

Anbytarforum

Titel: Ramström
Skrivet av: Lena Eriksson skrivet 2008-10-03, 15:45
Jag börjar en ny diskussion här med resandesläkten Ramström som tidigare har nämnts i detta forum under olika rubriker.
 
En tidig anfader var borgaren och glashandlaren Johan Ramström som ska vara född i Ytterlännäs (Y) 1718 och som dog 20/7 1780 i Gagnef (W). Han var gift med borgardottern Maria Malm. Se under Malm.
 
Jag har en Jan Erik Ramström född 1813 (okänt var) som är upptagen under Nyfors pappersbruk i Tyresö 1836-1838 tillsammans med fadern Johan Peter född 1784, modern Anna Lisa Strömberg, systern Maja Stina född 1816 och pigan ML Ramström född 1805.
 
Det är denne Jan Erik som jag tror är far till lumpsamlaren Karl Johan Ramström född 18/12 i 1860 i Tegelsmora. Modern hette Maria Charlotta Lindqvist och skulle vara född 1835 och paret sägs komma från Sala.
 
Karl Johan levde först med Tekla Maria Dahlström och efter hennes död 1904 gifte han sig efter ett längre samboskap med Augusta Eugenia Segerblad född 9/4 1885 och dotter till Arvid V Segerblad-Faltin och Johanna Sofia Dahlström och som dog 1918.
 
Båda hans kvinnor var av resandesläkt.
 
Karl Johan och hans mor Maria häktades 8/11 1881 i Uppsala för att ha innehav av stulet gods men kunde ej fällas utan frigavs 22/12 samma år. (PU)
Det var en ansenlig mängd gods som hittades hos de två, 48 ylleamier (?), 18 par vita yllestrumpor, 7 röda och vita ylletröjor, 28 vita och blå bomlströjor, 11 trikotkalsonger mm. Så även begagnade skjortor och kläder, däribland 2 finare veckskjortor samt gulaktiga knappar.
 
Någon som vet mer om just Jan Erik, eller hans syster eller pigan ML?
 
Eller Maria Charlotta Lindqvist?