NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-10-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-10-05
Skrivet av: Martin Gunnarsson Kulldorff skrivet 2000-06-10, 02:06
Ang: Nils Rafn i Slähult
 
Mikael, en god släktforskare är envis och accepterar aldrig fakta, utan ifrågasätter alltid både källor och slutledningar, och försöker tänka ut och testa andra möjliga släktförhålanden än de som först verkar mest rimliga. Så, fortsätt på den vägen. Både du och Lars Lundberg har vad gäller Nils Rafn visat exempel på precis hur släktforskning bör bedrivas.
 
Vad gäller användandet av Eriksson för Nils Rafn baserade jag det på att det är Nils Rafn som är Eriksson i skattelängderna från 1649 och 1656. Detta under antagandet att Nils Rafns far dött före 1647 då Osby och Loshults kyrkoböcker börjar samt det faktum att Nils Rafns son Nils Eriksson var för ung. Detta är dock lite förhastat då jag inte vet om längderna för 1649 och 1656 verkligen reflekterar förhållandena de åren, eller om uppgifterna släpar efter som de gör i vissa skattelängder, och därför skulle kunna avse en före 1647 avliden fader. Det bör dock gå att kolla om sådan eftersläpning finns genom att för Osby jämföra alla i längden nämnda namn med uppgifter från dödsboken. Jag har exempelvis gjort det för jordrevningen 1671, och konstaterat att det finns personer i längden som dött under senare delen av 1671, samt att ingen som dött i början av 1671 eller tidigare är med.  
 
Angående Nils Rafns far instämmer jag fullt i att vi inte kan veta om han hette Nils Nilsson Eriksson. Det enda vi vet är att oavsätt om Nils Eriksson i skötebrevet (bror till Peder och Sissa) är Nils Rafn själv eller Nils Rafns far, så måste Nils Rafns far ha hetat Nils Eriksson.