NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-10-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-10-05
Skrivet av: Mikael Persson skrivet 2000-06-04, 17:02
För att fortsätta på det jag skrev i natt: (jag var lite trött då!) De Erik och Eriksson som nämns 1611-1656 kan inte heller alla syfta på Eriksson i skötebrevet (fadern), eftersom han var död 1643 (och kanske långt innan dess: delen i Marestorp såld 'för rund tid sedan').  
Vidare har jag funnit uppgiften om svågerskapet, och jag hoppas att ni tillåter mig citera hela delen som är intressant?!  
 
Ö Göinge dombok 8/6 1671, sid 70 (börjar målet):
Niels Raufn i Sleollt paa sin eigne och des gårdboers weigne, effter Allereede afhiemblede kald, och drefuen proces til försteting Fol:42  Hafdhe til i dag Louligen udj 4 tinge Sagen fordeellt,   til 12 Olldingers opkrefvelse,   Hvorohm Niels Rafn fremblagdhe sit Sckriftlige Indlegh  Ord effter andet  Så lydendhe,  etc:   Des Indhold at dj 12 Olldinger Vile i Consideration tage deris gamble merkes kiendseler Tockning och brug, som de ehrförde Vindes biurd och Sckiehl, Sambt 8 mends afsigt, her for Retten i dagh afsagt, schal forklare och de 12 Olldinger på Aastederne til stilles Sckal,  JemVel huad wjdere som föres och Angifues kan  dereffter giöre och gange ett louligt och Christeligt Markeskiel Imeld: Sleolt på den Eene och wedkommende grander paa dend andre side, som Ret och forsuarligt,  med wjdere des formelding som i Acten Indföres skal,  Nu lest och påsch.t     Törkel Mattjsen i Malselt och Måns Lassen i Kieleswed herjmod mötte (och) suaredhe, och war begierrende at en 8 mends forseigledt Syfn och afsigt i Retten mote fremblegges förend som nogle 12 Olldinger Stedes, helst effterdj formehnes at formanden for dj 8 mend Nemblig Suend Person i Aabuen, sambt och Niels Persen i Essestorp, schal were besuågret med Niels Nielsen i Sleollt
 
Ingen bestred sedan att de verkligen var besvågrade. Men detta skapar ytterligare frågor. Först: Vilken Nils Nilsson avses?  
Lille Nils Nilsson (1585-1673) 86 år gl. G 1:o m Elna NN; 2:o m Agda Jepsdtr
Nils Nilsson Eriksson (från skötebrevet 1643)
Nils Nilsson Rafn (1604/12-1682) 67/59 år gl. G m Bengta Trulsdtr
Agdas Nils Nilsson Smed (1631-1694) 40 år gl. G m Bengta Jönsdotter
Nils Nilsson Skomakare (1634-1665) 37 år gl. G m Johanna Nilsdtr
Nils Nilsson Eriksson (1648-1696) 23 år gl. G m Kerstin Månsdtr
(Tack Martin för listan. Och bra uppfattat att Lille Nils bara hade ett barn ur 1:a äktenskapet i livet när han dog - det gäller att tänka på allt!)
Sven Persson är son till Per Nilsson o h h Pernilla Tuvesdotter, och han är gift med en syster till Nils Persson i N Essestorp (båda i Hästveda, om någon inte visste det). Det enda sätt Nils Nilsson kan vara en äkta svåger med båda dessa är om han är g m ytterligare en syster till Nils Persson. Vi kan dock se av listan att vi inte har funnit någon Nils Nilsson gift med en Persdotter. Den ende som vi MÖJLIGEN inte har funnit hustrun till är han ifrån skötebrevet - men hela den här övningen handlar ju om att identifiera honom (och - eller som - Nils Rafn). Vi känner inte heller till efternamnet på Lille Nils' 1:a h, men som hon dog 48 år innan det citerade målet och han nästan genast gifte om sig, så är det väl inte så troligt att de fortfarande skulle bråka om svågerskapet (OM det nu var så att hon kom därifrån). Personligen tror jag att det inte rör sig om svågerskap i strikt nutida mening. Men exakt hur det låg till blir ju då bara så mycket svårare att reda ut. Jag vill också nu kasta in ett kort till i spelet: Föräldrarna till Nils Persson i N Essestorp och hans syster Kerstin, g m Sven Persson i Åbuen heter Per Persson o Sissa Nilsdtr!!! Jag förmodar att det bara är ett sammanträffande, men för att få det bekräftat: Är det någon som har koll på skattelängder av olika slag så att de kan jämföra brukare i N Essestorp och Hönjarum? Det SKULLE KUNNA vara samma par! för dottern Kerstin var född 1620.
För mig verkar det dock helt klart att Nils Rafn var född i Slähult, och om inte att han åtminstone härstammade därifrån. Detta grundar jag på Nils Rafn 1584.
Men jag vill också passa på tillfället att utöka leken med ytterligare ett kort:
 
mikrofilm 18222, Rigsarkivet, København, 1610-1611
Rømmnings Och Forhalditt guodz
nr 65. Nock till kommer Kongl Maijtts offceer Torstenn Suensche som stack Niels Legger Vdj Slleoldtt Jhiell effter Registers Jndhold. Daller 8 ½ mk 6 ss slette Mønndt er 6 ½ dr 29 ss rigs.
 
Denne skulle kunna vara far till Nils Rafn, eller kanske, med sin h Kerstin (?), till Elsa (1603-1667), eller ...
 
Mycket nöje
 
Hälsningar, Mikael Persson