NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2009-02-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2009-02-12
Skrivet av: Roger Thörnroth skrivet 2008-11-21, 16:47
Hej Britt-Marie och Dan. Fortsättning på Petter Hindriksson.
Jag har också letat och tittat på bl.a. födslar på sätt du gjort Britt-Marie. Har även tittat på Anders Hidrikssons barn utifrån AI:1 Vikingstad sid 40:
 
Maja f. 1776 stämmer inte. Den 17 nov. 1775 föds tvillingarna Anders och Maja /döps den 18. Föräldrar Anders Hindriksson och Beata Månsdotter. Har inte hunnit se efter om Anders avled. Sannolikt eftersom sonen född 1782 fick namnet Anders.
 
Maja Lisa f. 1780. Det finns ingen Maja Lisa med föräldrarna Anders och Beata 1780. Däremot finns det ett flickebarn vid namn Maja Cajsa f. 1780 den 18 mars (döpt 19 mars) vars föräldrar är (brodern?????) Petter Hindriksson och Lisa Jönsdotter, och med Anders Hindriksson och Beata Månsdotter som faddrar. Har det skett en förväxling tro?? Hur undrar man?
 
Johan f. den 21 maj 1781, dop 24 maj. När Anders Hindrikssons son Johan föds finns Petter med som fadder tillsammans med sin hustru Lisa Jönsdotter.
 
Anders f. 1782.
 
Känner mer och mer att min Petter är rätt ana, broder till Anders och son till Hindrik Johansson i Luckebo, Lerbäck. Men... jag känner mig inte helt säker. När fick han i så fall felaktigt födelsedatum?
 
Mvh Roger