NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2009-02-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2009-02-12
Skrivet av: Roger Thörnroth skrivet 2008-11-16, 22:03
Vilka är Petters föräldrar? När är han egentligen född?
Jag har slitit mycket med dessa frågor under lång tid utan någon lösning. I alla böcker står Petter Hindricsson med födelsedatum den 14 mars 1755 i Lerbäck, Örebro län. I Lerbäck finns ingen Petter född detta datum.
 
Petter levde hela sitt vuxna liv i Flistad, Östergötland. Gifte sig den 12 nov. 1779 i Flistad med Maja Jönsdotter från kulla. Står Petter Hindricsson i Normestad, Slaka socken (C:1 sid. 545 i AD). Någon hfl finns inte för denna tid.
Fick tre söner: Carl f. 1786-05-20, Petter f. 1789-01-18 och Anders 1792-01-20. Jag har kollar alla faddrar och funnit att de inte har någon anknytning till Lerbäck - som jag kunnat se.
 
I C:2 Lerbäck bild 9 (AD) föds den 13 juni en Petter där faderns namn är Hindric Persson f.1723 och modern Brita Olsdotter  i Norra Svaldre.
I AI:1 Lerbäck sid. 242 (AD) finns nämnda par men ingen Petter. Har väl flyttat.
 
I AI:1 Flistad sid. 70 (AD) Finns Petter Hindicsson med familj. Det märkliga här är att någon präst har gjort en ändring av födelseåret. Det synes ha gjorts vid senare tillfälle och med annat bläck i skrivdonet. Jag tolkar att det har stått 1752 från början men att siffran 2 är ändrad till 5, med samma bläck har också datum 14 mars lagts till, viket ju är det datum som nämnts. Märkligt!
C:1 fb. Lerbäck sid. 131. Här finns en Petter född 1752, märkligt nog med datumet den 14 mars. Fadern namn Petter Persson. Jag har gått igenom alla byggningar som slutar på ….torp, då jag inte var helt säker på namnet, men inte hittat någon Petter Persson med son kallad Petter.
 
Några IN- eller Utflyttningsböcker under aktuella år finns inte varken i Lerbäck eller Flistad. Det är ju där ”knuten skulle kunna lösas upp” s.a.s.
 
Som sagt, detta problem har gett mig ytterligare några gråa hårstrå. Hoppas nu på att någon annan kanske har Petter Hindricsson som sin ana eller tips om vägen till en lösning. Tacksam för alla svar.
 
Med hoppfulla hälsningar
Roger