NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-04
Skrivet av: Ralf Palmgren skrivet 2005-08-21, 23:02
Kammarrådet Johan Cruus af Edeby föddes 161(6) som son av riksrådet, fältmarskalken och riksskattmästaren Jesper Krus och dennes hustru Friherrinnan Brita De la Gardie. Kammarrådet Johan Cruus af Edeby avled den 25 december 1644 i Ystad och begravdes den 7 oktober 1645 i Storkyrkan i Stockholm. Han gifte sig den 17 mars 1640 i Nyköping med Grevinnan Catharina Oxenstierna af Södermöre. Hon var dotter av en av Sveriges kändaste personer rikskansler Friherre Axel Oxenstierna af Eka och Lindö, greve Oxenstierna af Södermöre och dennes hustru Anna Bååt.
 
Eftersom du frågar Jag undrar vem föräldrarna till Kammarråd Johan Jespersson Cruus av Edeby var (1600-talet) så känner du kanske inte till vem Friherrinnan Brita De la Gardie är. Hon var syster åt generalfältherren över krigsfolket mot Ryssland Friherre Jakob De la Gardie som var den enda Konung Gustav II Adolf av Sverige (1611-1632) upphöjde till grevlig värdighet greve De la Gardie. Deras föräldrar var generalfältherre Pontus De la Gardie, friherre De la Gardie och dennes hustru Sofia Gyllenhielm, illegitim dotter av Konung JOHAN III av Sverige (1568-1592) och barnbarn åt Konung GUSTAV I av Sverige (06.06.1523-29.09.1560) eller Gustav Vasa som han kallas.
 
Är dessa dina förfäder? Då har du ett ganska exklusivt släktträd vilket innebär att vi således är besläktade med varandra. Tyvärr har du ingen e-post adress så jag kan inte skriva mer åt dig och fråga om våra gemensamma förfäder men du kan ju alltid kontakta mig.