NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1999-februari-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-februari-14
Skrivet av: Henrik Mosén skrivet 1998-12-21, 16:24
Samuel Alman är mycket riktigt son till tullinspektoren Måns Persson i Alkarp och hans hustru Botilla Claesdotter. Måns och Botil(la)s barn tog sig namnet Alman, ofta stavat Ahlman i senare tid. De hade en hel del barn, mer eller mindre säkert belagda. De jag känner till som säkra barn är följande:
 
Anna Månsdotter Alman (-1662) Lars Månsson (c1635-) Magnus Alman (c1635-1678), ryttmästare Samuel Alman (-1706), rusthållare Johan Alman (c1639-), ryttmästare Nils Alman (c1639-1710), major Maria Månsdotter Alman Margareta Månsdotter Alman Kerstin Månsdotter Alman Erik Månsson Alman (1652-1670)
Andra som har tittat på dessa personer får gärna höra av sig. Jag har som synes sparsamt med kända dödsår. Det verkar som om de flesta som härstammar från Måns Persson och Botilla Claesdotter gör det via sonen Samuel Alman. Denne hade i sin tur en hel del barn, av vilka några spritt sina ättlingar över slätten kring Västerlösa socken.
   Själv måste jag säga att mina egna anor sorgfälligt undvikit att härstamma från ovannämnde tullinspektor.