NULL Skriv ut sidan - SV: Wahlberg, Kerstin

Anbytarforum

Titel: SV: Wahlberg, Kerstin
Skrivet av: Jan Lilliesköld skrivet 2019-04-19, 23:19
Nåja, tyvärr verkar det inte finnas någon attest att kunna titta på ?
Möjligheten kanske finns att hon tog ut en attest med nytt namn ??

Om nu det verkligen var Sanne som avsågs, så finns hon inte i någon av de där aktuella utflyttningarna heller.
Dock kan det ju ha varit som Ted var inne på - att hon aldrig var skriven i Sverige ...
Men skulle hon då ha blivit inskriven i "passjournalen" på det sätt det nu var gjort ?

Att den aktuella kvinnan hetat Wa(h)lberg visas i längd i USA (i samband med en sons död).
Dessutom borde ju släktingarna i USA ha reda på åtminstone detta namn ?

Dock har jag tyckt att det är förvirrande med de varierande födelseåren !
I passjournalen (och i Ellis Island register) står hon som 28 år (alltså född vid pass 1855) - men i folkräkningen i USA 1900 står hon som född 1859.
Samma folkräkning anger dessutom att paret är gifta 1882 (och funnits i USA i 17 år) - men hon kom ju bevisligen med ett skepp tidigast i november 1883 ...

---

Samtidigt har jag heller inte lyckats hitta någon Kristina Jönsdotter (med ett "otal" försök med olika J-efternamn) som borde anlänt till Amerika i slutet av november (eller december) i något register (vare sig svenskt eller amerikanskt).
Så vart tog denna emigrerande Sunne-kvinna vägen då?

---

För att återgå till det som var skrivet på "bloggen" i Värmlandsprojektet hos FTDNA - så är jag fundersam på vem den skrivande "N/N" är ?
För denne anonyme person anger "We have learned that Kerstin Wahlberg is NOT Kerstin Wahlberg!".

Vilka är "we" ?
Och hur/var har de kommit fram till detta ??

Och vidare skrivs "Please change her information for her kit".

Vilket väl måste tydas som att det är någon annan än den som administrerar kit:et som skriver !