NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2009-02-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2009-02-08
Skrivet av: Gunnel Ståbi skrivet 2009-02-08, 08:56
Hej Lasse!
 
Tack för alla uppgifter. Det verkar som om min muntliga källa som säger att Gustav for till Amerika och  dog där har blivit förd bakom ljuset.När jag pratar med min källa kallar de Gutav för Andersson.Kanske samlades det pengar till hans resa (han var en slagskämpe mm) eller var detta en skröna. Han kan ju ha rest via Stockholm och sedan fattat ett eget beslut att stanna i staden. Det sägs också att han aldrig kom tillbaka.Jag hittar inte heller att han ska ha flyttat från Torsås. Men kom han tillbaka kanske jag kan hitta honom i Torsås igen. Men man kan undra om han där kunde vara osynlig för sin son, min morfar och alla syskon m.fl.
När jag har tittat i A1:30 1878-1890 p 92 står det att han är född i Lösen.
I A1:27 1871-77 p 59 står första barnet före äktenskapet trots att det verkar som om de var gifta.
 
Vilket arbete du lagt ner.Jag har inte letat så länge så jag är imponerad.
Som nybörjare sitter jag på biblioteket och letar.Har förstått att alla har, dels Genline hemma samt något som heter Arkiv digital.Har du ytterligare tips vad man behöver hemma. Jag hittar båtsmän på både pappas och mammas sida och det verkar spännande.Någon  av dem ska dessutom seglat jorden runt med Vanadis (muntlig källa).
 
Stort tack
Gunnel