NULL Skriv ut sidan - Regementsskrivare

Anbytarforum

Titel: Regementsskrivare
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2010-02-20, 15:28
Hej Kjell,
Det enda jag har kvar som anteckningar av den forskningen - förutom det jag sökte - är ett register jag gjorde på ryttarnamn 1621-1647, samt en del senare ströfynd i olika längder. Dock minns jag Danskebo och Basteberg av andra anledningar:
Måns Nilsson (d 1691), bonde i Basteberg, tror jag finns bland min frus anor - och i alla fall i min bas.  
 
Danskebo mindes jag svagt och fick leta lite...:
 
Vid Norra Vedbo-tinget 1659-09-19 förekommer följande:
 
5.  Nils Andersson i Danskebo från Malixanda Sochn, taler till Nils Larsson i Wagnzwijk om en liten guldkedia till wicht it lodh, som hans hustro lonte Nils Larsons hustro tå hon war piga och wille resa till marknas fordrandes dhen igen.  Nils Larsson swarer at hans hustro lonte ingen Kiedh af henne, dom b:t hustro neker; Klaganden inlegger tuenne witnesskriffter den ena Dat. d 13 7ber 658 gifuen af fru Elsa och f. Anna Armskölder, Sone Månsson och Måns i Baseberg, huarutij de bekenna at Sal.h. Anna i Danskebo, sadhe sig utlont hafua Kiede, god om it lodh gull; den andre Dat. d. 5 Octob. 658 gifuen af Per Hansson i Lönestorp, huilken witner effter sin hustrus h. Karin Johansdotter ordh, at hon hafuer offta berättat at h. Margreta lonte samma Kedh.  detta skötz till Nembden, och begerte deres betraktande her Uthinnan; huilka sade sig desse lösa witnesskriffter ej gilla Kunna för skelige orsaker skäll; ty pålades Klaganden skaffa better bewijs till sin Klagomål.
 
Men det var ju inget svar på Din fråga, men kanske intressant om Du inte hade anteckningen.
Vänligen,
Olle