NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-09-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-09-05
Skrivet av: Maud Svensson skrivet 2003-09-03, 14:49
Under Gotland: Fardhem har i dagarna två forskare kritiserats av två personer för att de hjälper frågeställare med för många uppgifter.
 
Skälen till kritiken är
1. att man genom att dela med sig av alltför mycket av sin forskning förstör lite av charmen med att släktforska.
2. att andra som vill hjälpa till inte får chansen eftersom en av de kritiserade lägger ut sitt material på två röda sekunder.
 
Vad gäller punkt 2: Man kan knappast begära att en forskare ska avstå från att svara på förfrågningar av hänsyn till andra som vill få chansen. Då skulle det inte bli många svar i Anbytarforum.
 
Punkt 1 är mera intressant att diskutera. Här gäller kritiken att flera generationer redovisas när någon frågat om exempelvis farfars eller mormors föräldrar.  
 
Personligen har jag svårt att förstå den kritiken, eftersom jag själv är mycket intresserad av att få ta del av andra forskares resultat. Det hindrar på intet vis min egen forskning, tvärtom - det tillför den det roliga och givande i att kunna utbyta och diskutera uppgifter med någon som delar mitt intresse för en viss släkt.
 
Nu avser kritiken kanske i huvudsak att nybörjare inom släktforskningen eller de som inte ens börjat forska själva får för mycket hjälp. Men även där har jag något svårt att förstå de klagande. Om man rättar sig efter dem ska forskare alltså hålla inne med sina resultat och endast svara på den direkta frågan om farfars eller mormors föräldrar. Ska man då också upplysa frågeställaren om att man forskat betydligt längre tillbaka i släkten, men att man inte vill dela med sig av dessa uppgifter för att inte förstöra lite av charmen med att släktforska? Ska man även avstå från att berätta att en frågeställares släkt är redovisad i exempelvis Svenska Antavlor?
 
En del av kritiken handlar om bristen på källhänvisningar och i den instämmer jag. Men personligen föredrar jag att få uppgifter utan källhänvisningar än inga alls - riktigheten måste jag i vilket fall som helst kontrollera själv. Och det är, som sagt, vanligtvis mycket givande att få kontakt med någon som forskat i min släkt.
 
Vad tycker du?