NULL Skriv ut sidan - Arvsskifte

Anbytarforum

Titel: Arvsskifte
Skrivet av: Göran Ulväng skrivet 2008-02-06, 17:07
Hej Anna-Carin!
Fideikommiss var extremt sällsynta på svenska herrgårdar. Tyvärr finns det inga säkra uppskattningar av hur många herrgårdar det funnits i Sverige, men det har förmodligen rört sig om 2000-3000. Antalet fideikommiss uppgår, om jag minns rätt, endast till några hundra.  
Utöver detta måste man ju också ta hänsyn till godsens storlek och inkomstmöjligheter. Normalstora svenska gods verkar enligt mina beräkningar i genomsnitt endast ha omfattat någonstans kring 3-7 mantal, det vill säga att de var mellan 6 och 14 gånger större än en vanlig bondgård.  De stora godsen, oftast i högadlig ägo, kunde däremot omfatta 20, 30 ibland upp till 60 mantal. Därutöver fanns några få på mer än 100 mantal. Engelska gods däremot var ofta betydligt större. England var feodalt och adeln ägde i princip all jord, och detta tillsammans med den stora bördigheten, medförde att  naturligtvis oerhört höga inkomster för ägarna. Sedan är jag inte säker på att alla engelska gods var fideikommiss. Var det inte bara de gods som var knutna till titlarna som  gick ostyckade? De flesta godsägare hade förmodligen samma problem som de svenska inför hur familjen även fortsättningsvis skulle kunna leva ståndsmässigt....