NULL Skriv ut sidan - Falkman

Anbytarforum

Titel: Falkman
Skrivet av: Niklas Hertzman skrivet 2004-03-30, 10:05
Tack Calle !
Visste att jag hade fler anteckningar om Falkman på ett annat ställe, men kunde inte komma på var.
 
Jag rensade lite på min hemsida för ett bra tag sedan och det var då dessa sidorna försvann.
 
Så här står det inskrivet i exemplaret av Bergströms tullbok som finns på MSA.
 
#256. Jakob Falkman.
Erhöll visserligen fullm på kontrollörstjänsten i Mö 1689 1.6, men som hans företrädare Per Persson Ozman (634) icke uppsagt eller förbrutit sin tjänst så skall tuller Falkman installeras i tjensten men likvel dela halfva lönen med Ozman till dess denne aflider. Lunds dombok 1708 22/6 förtäljer att J F:s dotter Lisken Helenas mödernearv överlämnas till hennes förmyndare Thomas Albrechtsson. Denne g. i Lund 1708 10/4 med L H:s moders syster Annika Grundt (g.1) m tulln i Ld Anders Persson (627). Om släktskapen med Anders Persson skriver J F:s bror Peter (inneliggande handl i Mö domb 1705 6/7 att benämnda tullnärs hustru är min brorsdotters saliga moders halvsyster. J F efterlämnade i sina båda äktenskap 4 söner och 5 döttrar, av vilka änkan endast ville behålla sina egna 2 barn, medan de övriga utackorderades till släktingar. Boet var visserligen så förmöget att det föll 200 Dlr Smt på varje barns lott, men det oaktat voro släktingarna mindre benägna att åtaga sig åtminstone de yngre barnens uppfostran. I bpt är även upptagen den avl. gångkläder där man lägger märke till en blå kappa med galoner på kragen 12 dlr, en brun rock m galoner 8 dlr. Synbarligen något slags uniform. Bland böckerna märkes såväl Sjöordningen 1 dlr som Sjölagen 20 sk. Jfr Isberg II:338. JF:s sigill se Bager Med penna och ritstift s.65.
 
#257. Johan Falkman
Bet. är denne som blir kyrkoinsp i Mö, se Isberg II:389. Generalguv K. DIIIb:29 J Falkman, död La. 1692 29/6 sr i Råå J F överföll tulln Herm Schlyter med värja så att denne för att salvera livet måste ta sin tillflykt under Commendantens fönster.
 
Hoppas att det var dessa kompletteringar du menade Calle.
 
Håller med om att det nog är dags att flytta dessa sista inläggen till Falkman.