NULL Skriv ut sidan - SV: Berg

Anbytarforum

Titel: SV: Berg
Skrivet av: Måns Höög skrivet 2020-11-25, 21:54
I eftersökningar kring släkten Friström har jag nystat upp några nya trådar rörande Catharina Friströms (1756-1845) andra make Johan Erik Berg, som bland annat nämnts i Bo Lindwalls inlägg 2005-08-04. Följande är transkriberat ur passliggare från Gävleborgs läns landskansli (X) år 1824:

"Den 26 dito [februari]. Förre Lumpsamlaren Johan Eric Berg och dess hustru Catharina Friström till Mallmö att besöka Bergs der boende Broder Kopparslagaren Anders Malmberg. Berg är född i Calix Sochn af Norrbottn – 47 år gammal, blå ögon, mörka hår, ljusa ögonbryn, stor näsa, långlagdt ansikte, hör illa".
Gävleborgs läns landskansli (X) BXIIIa:8 (1823-1829) Bild 340 / sid 61

Johan Erik Berg hade alltså en bror, Anders Malmberg, som levde i Malmö 1824. Johan Erik Berg kallas omväxlande i vissa handlingar även för Ersson, så rent möjligtvis och hypotetiskt skulle brödernas far kunna vara en Erik Berg eller Malmberg, men då namnbruken i dessa sammanhang inte alltid följer ett strikt agnatiskt mönster behöver det inte nödvändigtvis föreligga på det viset. Fadern finns ännu inte belagd i något av mig känt källmaterial. Jag har inte heller lyckats stöta på Anders Malmberg i andra handlingar.

I samma länskansli återfinns även följande:
“Dito [23 oct: 1817]. Förre Lumpsamlaren Jan Eric Berg jemte hustru kommer att befiva genom Wästerås, Örebro och Linköping till Malmö för att besöka några på sistnämnde ort boende slägtingar.”
Gävleborgs läns landskansli (X) BXIIIa:6 (1816-1818) Bild 450 / sid 83

I passjournal från Örebro läns landskansli (vol. 4, 1815-1819) den 1815-08-24 kallas även Johan Erik Berg “anvärvad soldat vid Västerbottens regemente”, så möjligtvis kan han förekomma i regementeshandlingarna.