NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-21
Skrivet av: Ulf Sawert skrivet 2007-07-14, 07:03
Till Jörgen Tollesson: Vad jag menar ang. slottet Birisholm/Byrisholm beläget i Norrlanden är: Det kan ha nämts i brevet eftersom det var ett så känt slott/borg ÄVEN om det förlorat sin militära betydelse i nuläget! Jag vet inte i vilket sammanhang det förmodade brevet skrevs men eftersom Skön var ett centrum för makten i norrland så kan det väl mycket väl ha skickats ett brev till detta område. Men det kan ju också vara så - som Urban Sikeborg verkar vara inne på - att Rhyzelius citat härstammar ursprungligen från Huitfeldt (att det skett någon sorts sammanblandning här...mellan riksrådsbrev och andra källor?). Vad vi kan slå fast är ju: att det står namnet Birisholm i Rhyzelius citat och inget annat!!
 
Sedan detta med Wallin...Om nu Kungen bestämt sig för att tysta ned detta så faller det sig väl naturligt att man också vidtar mått och steg för att sopa undan så mycket bevis som möjligt! Naturligtvis måste det funnits kammartjänare och andra som sett ett och annat i korridorerna...skvaller kan lätt spridas med eldens hastighet! Två självklara ingrepp är ju: att försöka snabba på giftermålet mellan de förlovade för att därigenom snabbt få tyst på skvaller och rykten ang. den växande magen på Christina. Ett annat är: att minimera exponeringen av vigseldatumet för att därigenom undvika vidare spekulationer i ämnet. Jag kan bara nämna ang. detta...att den arkivarie jag först var i kontakt med på Uppsala Landsarkiv telefonledes meddelade mig att hon/han ALDRIG varit med om ett svårare fall när det gäller att få fram Christinas vigseldatum...det saknades på flera ställen enligt den erfarne arkivarien där det BORDE ha stått bl. a. i husförhörslängderna för Västerås församling. Han/hon gick bet på uppgiften...istället var det en duktig släktforskare här på AF som till slut lyckades få fram datumet!
 
Jag har inte mer att tillägga nu, varken i Wallin-frågan eller Byrisholm-saken men fortsätt gärna ni andra...Marc och andra denna debatt!
 
Vänligen
 
Ulf