NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2011-11-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2011-11-10
Skrivet av: Helene Jorsell skrivet 2011-11-04, 18:49
Förvirrande!
 
Den Carl Olof som föds i Adolf Fredriks fs, Stockholms stad den 4 februari 1789 och döps den 7/2 uppges vara son till Inspect. Carl Ollenberg och Maria Korsberg. I uppgiften från 'Barnhussök' har han den 7/2 1789 som födelsedatum.  
 
Dottern Anna Christina har födelsedatumet 1787-09-18 i den avskrivna barnhusakten och den Anna Stina jag fann i födelseboken för Järlåsa fs, har födelsedatumet 1787-09-13. 'Dotter till Inspectorn Carl Petter Ollenberg o.h.h Maria Korsberg'.  
 
Änkan Maria Christina Ollenberg (även Maja Stina i hfl) dyker sedemera upp i Brännkyrka fs och Hammarby fs. I den senare kallas hon Inspector Enka.  
 
Jag har gått igenom dödboken för Adolf Fredriks fs (eftersom det var där paret Ollenberg/Korsberg senast var synliga när Carl Olof föddes). Varken 1789 (då sonen föddes och intogs på barnhuset) eller 1790 (då sonen avled) har jag funnit Maria C Korsberg /gift Ollenberg/ avliden.  
 
Se tidigare inlägg för källhänvisning.
 
Skulle det kunna finnas (samtida) en kommenderad soldat vid namn Carl Ollenberg med hustru Maria Korsberg och vilka lämnar två barn till barnhuset och där barnens namn och födelsedatum stämmer till 99% med.....
 
.....Inspector Carl Peter Ollenbergs och hustru Maria Christina Korsbergs två barn....?  
 
 
 
(Meddelandet ändrat av hjor 2011-11-04 18:51)