NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-03-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-03-28
Skrivet av: Jonny Geber skrivet 2001-05-30, 20:00
Jag opponerar mig följdaktligen mot påståenden om genealogi som en onödig vetenskap. Absolut inte!
 
Som akademiker inom humaniora hörs ibland liknande påståenden, då riktade mot humanistiska vetenskaper, från utomstående. Varför är då humanistisk vetenskap som genealogi fullt lika viktigt (eller möjligen viktigare) som forskning kring teknik och annat obegripligt. Jo, den studerar människan. Genom större inblick och förståelse om hur vi som kulturvarelser fungerar och reagerar i olika sociala situationer har vi lättare att förstå varandra och verka i samspel. En förutsättning för att kunna leva i ett samhälle.
 
Vad gäller släktforskare så är de, enligt min mening, såsom hembygdsforskarna oerhört betydelsefulla kunskapskällor kring svensk kulturhistoria. Det är bara positivt om seriös historisk forskning kan ta sig ut från den akademiska världen och i amatörkretsar (amatör = den som älskar det han sysslar med).
 
Sedan är det den personliga aspekten, som andra nämnt ovan, vilken skapar en känsla av kontinuitet i flertalet generationer, och som människa kan man då känna sig mer förankrad i det samhälle som man lever i idag.
 
Sedan har jag en egen teori kring identitetssökande och släktforskare. Jag själv är 21 år, inte alltför vanligt bland släktforskarkretsar där medelåldern är närmast avliden. Jag har ett grundläggande intresse för kulturhistoria och det förgångna. Att börja släktforska var för min del inte särledes sensationellt val. Men nog söker jag min identitet bland släktanorna. Yngre letar väl annars efter sin identitet i form av olika yttre uttrycksformer samt i sociala sammanhang. Som äldre ser man kanske mer tillbaka på sitt liv, och finner sin roll i historien och samhällsutvecklingen genom att forska i släkten bakåt i tiden.
 
Men hursomhelst, släktforskning ÄR intressant. Och är vi som människor intresserade av släktforskning, måste det således finnas ett behov av det. Om inte annat för att stilla en kunskapstörst och vetgirighet.
 
Mvh
/Jonny Geber (som upptäckt att han kanske är släkt med greve Dracula)