NULL Skriv ut sidan - Engelbrekt Engelbrektsson - nu levande ättlingar/släktingar?

Anbytarforum

Titel: Engelbrekt Engelbrektsson - nu levande ättlingar/släktingar?
Skrivet av: Anders Berg skrivet 2009-05-13, 09:02
Peter, ingen har väl påstått att den enkla härledningen från far till son är fel i Nordisk Familjebok, utan det gäller andra viktiga detaljer.
 
Jag kan nämna att i slutet av SBLs artikel, som jag inte tog med i citatet (var osäker på om en hel artikel kunde falla under citaträtten) så noterar Gottfrid Carlsson att Engelbrekt Engelbrektssons bror Nils Engelbrektsson kan ha haft en dotter Märta, gift med Knut Pik (SBL band 13 s 571):
 
Enligt en ingalunda osannolik förmodan (av H. Lagergren) efterlämnade han en dotter: Märta Nilsdotter, som 19 mars 1460 var gift med väpnaren Knut Pik - makarna
överläto då gods till det anniversarium i Strängnäs domkyrka, som stiftats till åminnelse av biskop Tomas Simonsson - och vars son Folke Pik 1488 till prästbordet i Norberg testamenterade Nordansjö gruvhytta i samma socken
 
Detta för att återknyta till ämnet om tänkbara släktingar till hövitsmannen. Jag vet inte om ättlingar är kända till Knut eller Folke Pik.