NULL Skriv ut sidan - Engelbrekt Engelbrektsson - nu levande ättlingar/släktingar?

Anbytarforum

Titel: Engelbrekt Engelbrektsson - nu levande ättlingar/släktingar?
Skrivet av: Peter Funke skrivet 2009-05-12, 21:11
Tack Anders (och Birgitta) - trevligt att någon gav sig tid att lägga ut Carlssons uppgifter! Möjligen skiljer den kanske på någon punkt från de uppgifter jag återgav, men för att att anse att utredningens uppgifter inte alls överensstämmer med citatet ur Nordisk Familjebok ovan måste man nog vara historiker...
 
Gottfrid Carlsson säger att släkten ursprungligen var tysk. Han anger vidare att Släktens äldste kände stamfader bar samma namn som sin berömde ättling, Engelbrekt, och att denne var rikshövitsmannens farfars far. Anknytningen till Norberg finns också, då tillhörigt Dalarna. Jämför jag de båda källorna så anger NFB ordningen Engelbrekt d.ä.-Engliko Engelbrektsson-Engelbrekt Englikosson-Engelbrekt Engelbrektsson, medan Carlsson uppger Engelbrekt d.ä-Englika Engelbrektsson-Engelbrekt Englikosson-Engelbrekt Engelbrektsson.  Om jag inte läser texten helt galet skiljer det i så fall bara på en bokstav i Engliko/Englika.  (Att Carlsson avfärdar en annan Engelbrecht i Noraberg som ovidkommande hör egentligen inte till historien.) Eller gör jag en felaktig tolkning?