NULL Skriv ut sidan - SV: Föräldrar till Gustaf Petersson K(C)OMPASS, Fiddekulla

Anbytarforum

Titel: SV: Föräldrar till Gustaf Petersson K(C)OMPASS, Fiddekulla
Skrivet av: Marie Petersson Engnell skrivet 2019-07-18, 19:07
Jag har ett möjligt uppslag angående Gustaf Pettersson Compass, en uppgift som jag har planerat att undersöka men ännu inte gjort. Jag tror att han är en möjlig bror till en av mina anfäder, David Pettersson.
I så fall är Gustaf inte född i Algutsboda utan i Ljuder, på Skrufs Norregård den 1805-07-25 och son till Petter Gummesson f 1775, troligen i Algutsboda, och Maria Johansdotter f 1780-06-21 i Fagerhult, Ekeberga. (Ljuder (G) C:4 (1756-1830) Bild: 160 Sida: 303)
Familjen flyttade sedan till Algutsboda, där lillebrodern David föddes 1811. (Algutsboda (G, H) AI:5 (1807-1814) Bild: 545 Sida: 1071)

Anledningen att jag tänkt att Gustaf Pettersson Compass skulle kunna vara identisk med Davids bror Gustaf är att han är dopvittne vid ett tillfälle i Davids familj, att även David med tiden hamnar i Fiddekulla och att Gustaf döpt ett barn till David. Det är ju bara indicier, förstås, och jag har själv bara detta på min att-göra-lista, har haft så länge men det har aldrig blivit av att undersöka saken närmare.

P S Här finns lite andrahandsinformation om Gustaf Pettersson Compass http://diginpast.se/bmregister/databas/sm/p4670e174.html