NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-08-18

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-08-18
Skrivet av: Martin Svensson skrivet 2002-06-28, 16:43
Hej
Eftersöker uppgifter om en förrymd förfader från Lilla Sibräcka:  Bernt Halvordsson, f.1772, med hustru Anna Berntsd, f.1774, och barnen Hans (1795), Bernt (1800), Rasmus (1802), Hans (1805), Helena (1807), bor ännu 1808 (i AI:2 s. 64) på Lilla Sibräcka. I nästa Hfl är de spårlöst borta - återfinns så vitt jag kan se ej heller på någon annan gård i Stenkyrka.  År 1810-06-05 dör dottern Helena och fadern Bernt noteras då som förrymde mannen, det står dock inget om var resten av familjen bor då dottern dör. I volymen om Lilla Sibräcka i Hvitfeldtska Stip. arkivet finns ett brev från 1808-06-14 där Bernt avsagt sig besittningsrätten till svågern Bernt Berntsson, i gengäld löser de in de ”gravationer” som han belastas med och förser honom och hans familj med ”förswarlige Hus i Skärgården, dit han kunde flytta, för att söka sin framgena bärgning ”.  Troligen blir familjen strandsittare någonstans och antagligen klarar inte Bernt av sina skulder och rymmer fältet.  
Min nästa upplysning om familjen är först 1820 då sonen Hans d.ä. bor i Lerum, och hans mor, då änka, flyttar till honom och hans nya familj.  Sonen Bernt B hittar jag först igen  1834 i Karl-Johan då hans andra dotter Britta Ch föds (första barnet och hustrun är enligt senare flyttbevis född i Landvetter - men det visar sig inte stämma).  Bernt B och hans familj återfår senare besittningsrätten till Lilla Sibräcka, flyttar 1852 till Tjörn, varvid hustrun och dottern snart giftmördar Bernt (men det är en annan historia i denna familjs äventyr).  Frågan är nu vad som hände efter 1808?
Har någon stött på den förrymde Bernt Halvordsson eller hans familj efter 1808?  
Var bodde man då dottern dog 1810?
Enligt Hfl i Stenkyrka AI:1 (s.69) o AI:2 (s.64) har man två yngre barn Hans (f.1805) och Helena (f.1807).  Dessa barn återfinns dock inte i födelseboken i Stenkyrka eller Klövedal.  Var är dessa barn födda?  
Varför dyker sonen Hans upp i Lerum och varför tar Bernt sig en fru från Landvetter?
 
Hoppas att någon kan hjälpa mig med svar på några av dessa krångliga frågor
/Martin Svensson