NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 maj, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 maj, 2013
Skrivet av: Karl Göran Eriksson skrivet 2011-08-16, 12:25
Av mantalslängderna framgår att Lars Persson (Nyberg) var landbonde i Faxnälden 1768-1773. Det bekräftas av ovan anförd hfl. där noteringar om nattvard är införda för paret fr.o.m. januari 1769. Dock finns uppgifter om dem som bekymrar lite.
Om födelseåret för Lars (1751) är riktigt, var han en av de yngsta arrendatorer jag någonsin påträffat. Han bör då också fått tillstånd av högre makter att gifta sig så ung, men var deras vigselnotis kan påträffas vet jag inte. Hans uppgivna födelseår tycks emellertid bekräftas i 1777 års mönsterrulla, där den år 1776 som soldat antagne Guldsmeds Gesällen Lars Nyberg född i Ångermanland anges vara 25 år gammal.
 
Nattvard är år 1771 noterat följande data: 1/1, 21/4, 2/7 och 13/10. I Härnösand föddes den 23/5 samma år Petrus, son till Guldsmeds Lärlingen Lars Nyberg och hustru Christina Pehrs dotter (Härnösands domkyrkoförsamling CI:1 s. 375 - 2053.44.34600). Det kan knappast vara tvekan om att det rör sig om tidigare nämnda personer; stånd och namn är ju i stort sett identiska. Man frågar sig då varför en höggravid kvinna gör en sådan resa.
 
Lars anges som rymd till Norge 1782, men återkom uppenbarligen. Dödsåret 1789 finns inte noterat i dödböckerna. En möjlighet är att det skett ett skrivfel i mönsterrullorna. 1787 antogs nämligen vid Jämtlands regemente en Johan Nyberg som fältskärsgesäll vilken avled i Göteborg 1789. Antagandet verkar än mer sannolikt när jag nu ser att fältskärsgesällen ifråga i 1797 års GMR benämns Lars Nyberg.
 
Det fanns en namne och jämnårig vid Härnösands trivialskola 1765-1768, född i Stigsjö. I korrespondens för ett par decennier sedan med forskaren Per Sundin hävdade dock han att Lars från Stigsjö avled i sin hemsocken. Utifall någon googlar på namnet: anteckning ifrån den tiden för denne som soldat på Frösön har dock av misstag bibehållits (se matrikel - kan laddas ner här).