NULL Skriv ut sidan - Theel / Teel / Tel

Anbytarforum

Titel: Theel / Teel / Tel
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2005-12-15, 20:37
Verkligen intressant! Tack för uppgifterna, Staffan! Ska inskaffa kopior av dessa bou så småningom.
 
Kan konstatera att jag då, i vart fall av bou efter Anders Sahlstedt 1749 att döma, har funnit en okänd son till Fredrik, nämligen Mårten Fredriksson Teel, som är född 30.6.1724 (enligt kommunionbok Oravais sn, vol 1:1, 1735 - 63 [under Skogsbyggars i Oravais by]), död 30.4.1789 vid Oravais masugn. Han vigdes vid Kimo bruk 3.12.1749 med Margareta Johansdotter Wäst, nämndemansdotter från Wäst hemman i Oravais by.  
 
De fick hela 15 barn tillsammans, varav endast 3 barn uppnådde vuxen ålder. Övriga dog tidigt, de allra flesta i okänd sjukdom. Vilket öde för föräldrarna att 12 av ens barn avlider av någon okänd sjukdom inom loppet av några månader eller år! Hur orkade man bära detta? Hur klarade man av att försöka på nytt igen sedan 5:e eller 12:e barnet dött? Jag skänker dem gärna en tanke, förundras över dess uthållighet och orubblig tro på ett bättre öde för nästa barn. (Jag har försökt att lägga ut uppgifterna här från Min Släkt, men jag får det inte att fungera. Skriver ut till fil, en PRN-fil, men får inte upp den läsbart. När jag får fram texten, ska jag lägga ut uppgifterna).
 
Sedan undrar jag över om någon funnit koppling mellan handelsman och orgelbyggaren i Gävle, Petter Hansson Theel och handelsman Daniel Persson Theel. Kan de vara far och son?