NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-01-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-01-04
Skrivet av: Johnny Andersson skrivet 2000-11-25, 22:55
Jag är helt ny med att forska i Domböcker och har lite svårt att läsa och tolka texterna. Nu letar jag efter fadern till oäkta dottern, min fm m Anna Greta Matsdotter född 1874-08-24 i Bergshyttan, Folkärna (W). Modern Stina Matsdotter född 1815-08-09 i Bergshyttan, Folkärna (W). Jag har letat på mikrokort blad för blad i två böcker och hittat två stycken notiser som stämmer med mina personer. Redan från början var jag misstänksam att soldat Blomster var fadern. I HF bodde Stina Matsdotter hos sin syster och hennes familj. Där bodde även soldat Blomster med sin familj. De hade därför en nära kontakt i samma hus och jag började tänka att han var fadern till Anna Greta.  
Eftersom jag är osäker på att komma in på fel spår söker jag hjälp med en del frågor.  
Är det troligt/säkert att J.E. Blomster är fadern till barnet?
Kan notiserna betyda något annat t.ex. en affärsuppgörelse?
Kan det finnas någon mer notis före, som jag saknar, där Blomster erkänner faderskapet?
Vad betyder Mut Mut som står i början av många notiser?
Kanske någon är villig och kunnig (eventuellt mot betalning) att läsa notiserna och kontrollera/rätta min text.
 
 
enl. Domboken Folkare Häradsrätt. Kopparbergs Läns Härads Arkiv
(frågetecknen betyder osäker tolkning, . betyder ej läsbart)
 
KLHA serie 5. AI:81 kort 4, rad 5, bild 7 vä. Vårtinget 8 april 1848
SD? Mut? Mut? (står i början på många notiser) Pigan Stina Matsdotter i Bergshyttan -:- afskedade soldaten J.E. Blomster derstädes intygas af Jan Olsson och Mats Mattsson i nämnde by. Fyra fjärdingar kornsäd, fyra fjärdingar blandsäd och sju? Rd 28 sk
Reps? åtentämde? för 1847 å utfästadt fädersmål höls? som erkända skuld med 5 pr ränta från lagsökningsdagen och 2 Rd . i fätgka?
Text i marginalen: . antingen in natura eller efter gå? .
 
 
KLHA serie 5. AI:81 kort 15, rad 4, nr 157. Hösttinget 19 oktober 1849
Nr. 157
Med begäran om dess intagande i domboken inlämnades ett så lydande contract upprättadt emellan J.E. Blomster i Bergshyttan och Calvander? Pettersson i Hedemora Löpbo? by. Så lydande att enligt föregående contract emellan Anders Mattsson (ev. bror till Stina) i Ångermansbo och J.E. Blomster i Bergshyttan rörande afgärd? till pigan Stina Mattsdotter i Bergshyttan . af 1 ? tunna spannmål nemligen en spann råg, en åts korn och en dito blandsäd observera? det? förenämnde pigan Stina Mattsdotter . åfwan åtnjuta för hwarje år åtta Riksdaler Banco hwilka nämnde? penningar . af mig J.E. Blomster årligen i .  . Pettersson tid oqualt? betalas
Som skröda? i Bergshyttan den 18? Martii 1849
Johan /bom/ Erik Blomster i Bergshyttan
 
Vittnen E. Sjöström i Bergshyttan och Carl Johansson från Eskilstuna
. skall detta contract till den kraft och werkan lag förmår uti Domboken ordagrant införas och bevis derom . krist? i Land . och utdrag af protokollet medelas