NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 13 oktober, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 13 oktober, 2014
Skrivet av: Martin Edgélius skrivet 2014-03-04, 23:22
Hej Britt-Marie, och stort tack för det utförliga svaret!  
 
Bouppteckningar är ju verkligen guld värda men jag orkar sällan sitta och leta efter dem. Tack för uppgifterna om dem.  
 
Och med uppgifter om familjen i Tyle så rasslade det verkligen på. Jag har även hittat några av de inlägg som du och Vincent skrivit om familjen Muskin. Har jag förstått det rätt om Johanna Claesdotter Muskins far benämns både Nic(o)las och Claes och är född runt 1650?  
 
Tyvärr så hittar jag ingen passande födelse för Per/Petter runt 1730 i Tjällmo. Det föds en Per i Karstorp som son till en Per NN i dec 1728. Det ligger åtminstone nära Dråsa. Fb ger dock inget besked om faderns efternamn.  
 
I mars 1729 får en Per NN i Bröthällen en Per och i april 1729 får Per NN i Måsa en Per. Den sistnämndas hustru och son dör dock samma månad. När änklingen Per i Måsa gifter om sig i oktober samma år noteras han som Olofsson men i april 1732 får en Per Persson i Måsa en Per. Detta kanske dock rör sig om två olika personer. Jag har inte grävt i det.  
 
I augusti 1766 dör dock en Per Persson i Dråsa som skulle kunna vara farfadern som omnämns i bouppteckningen. Nu står det visserligen inte Dråsa ägor men åldern stämmer. Han är 72 år gammal och bör då vara född runt 1694. Att han får en son runt 1730 vore inte orimligt. Finns det någon bouppteckning efter honom?