NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-11-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-11-17
Skrivet av: Jan Ek (Janek) skrivet 2003-07-16, 01:35
Hej igen Leif,
 
Det har ju aldrig varit min mening att ta ifrån dig upptäckarglädjen, men jag måste erkänna att jag rycktes med av familjen Erikssons nybyggarhistoria. Mina utvandrare kom 20 år senare till Minnesota, köpte en farm som redan var delvis uppodlad, och slapp att slåss med indianer och gräshoppor. Ja, jag kunde inte låta bli att läsa några stycken ur den fantastiska historien om Becker county som till stor del ligger på nätet, och där du fann stycket om din Nels och hans familj.
 
Jag har funnit tre viktiga länkar för dig att utforska, dels Genwebs samling av material om Becker, dels dödsregistret hos Minnesota Historical Society, och sist men inte minst kyrkogårdsregistret som Becker County Historical Society gjort sökbart från sin hemsida; Cemetery Index.
 
De två sistnämnda blir när du kombinerar dem ett verkligt starkt verktyg för att enkelt finna dödsattersterna till de flesta familjemedlemmarna du funit så långt. Mitt förslag är att du systematiserar det du vet i ett enkelt kronologiskt räkneark med kolumner för födselsdata, invandringsdatum, censusuppgifter, giftemål, övriga uppgifter och slutligen död. En effektiv metod som avslöjar var du saknar uppgifter eller var uppgifter står mot varandra, något som kan avslöja felläsningar etc.
 
Jag hade en liknande utgångspunkt som dig, en stor familj där barnen startade egna familjer - snabbt hade jag så många namn och uppgifter att det gick runt i huvudet. Räknearket blev min räddning för att sortera det jag visste om de olika personerna och komma vidare. Bara ett förslag...
 
När det gäller dödsattesterna är det en enkel sak att beställa dem från MNHS när du slagit upp rätt nummer. Du kan ju välja om du vill beställa några direkt, eller om du vill samla upp alla trådar först. Bara ett par exempel på vad du kan finna:
 
Från BCHS Cemetery index framgår att Nils Erickson avlider 1920, och i likhet med de flesta familjemedlemmarna jag snabbt kollade är han begravd på Cormorant Lutheran Cemetery. Ett sök i MNHS på Erickson med soundex påkopplat, utan förnamn, begränsning Becker och 1920 ger två kandidater varav denne måste vara den rätte:
 
ERICKSON, NELS  
 CertID# 1920-MN-000360      
 Date of Birth:      not indexed
 Place of Birth:     not indexed
 Mother Maiden Name: not indexed
 Date of Death:      11/23/1920
 County of Death:    BECKER  
 
Eliza som är uppförd som Mrs Nils Erickson i BCHS är med stor säkerhet denna i MNHS:
 
ERICKSON, LIZZIE  
 CertID# 1914-MN-000324      
 Date of Birth:      not indexed
 Place of Birth:     not indexed
 Mother Maiden Name: not indexed
 Date of Death:      05/13/1914
 County of Death:    BECKER
 
Så kan du plocka ut den ene efter andre, och på de senare dödsfallen också få exakta födelsedatum rätt ut ur index. Sonen Eriks fick du ju ur historieboken: 25/12 1870. Eliza blev/var tydligen gravid under den strabasiösa färden nordväst ...
 
Jag fäste mig vid uppgiften att de kom till Becker med oxspann ända från Carver County, sydväst om Minneapolis. Undrar om de bodde där en tid mellan 1868 och 1870?
 
Jag provade att leta igenom census för Becker för 1870 utan att finna familjen, men census det året skulle avse förhållandena 1 juni, och enligt historieboken kom familjen fram till Becker en vecka senare! Kanske var man on the road så att man inte blev räknade någonstans? Ancestry håller på att indexera census 1870, så senare kan det gå att söka dem i hela census via index, och kanske få svar på den frågan.
 
Nästa titt tänkte jag skulle bli efter Olaf och Carrie Errickson i Oak Lake ...
 
Jan