NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 februari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 februari, 2009
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2009-02-08, 11:34
Det enda barn jag känner till för Sune Jonsson ohh Maria Wilhelmsdotter är sonen Staffan (Stefan) född 1691 i Smörhöga norregård, Skatelöv sn. Fler barn kan finnas; men om Margareta Sunesdotter ifrån Kvarnhult (Almundsryd sn) är född 1699 och Sune Jonsson dör senast 1697 så kan hon ej vara hans dotter. Källan för uppgiften 1697 ska jag försöka leta upp (sic! den kan ju även vara fel av mig).
 
Metodiskt  sätt, för att gå vidare i undersökningen, ska du fråga dig vilka Sune som kan beläggas i Almundsryd, och då speciellt med anknytning till Kvarnhult, perioden ca 1698-1724 ?  Kinnevalds domböcker kan säkert ge en hel del besked för aktuell period. Mitt tipps är att du börjar kolla mantalslängderna ca 1700-1717 (med stora luckor bör påpekas: exempelvis saknas mtl 1718-1745 för Kronobergs län). Mantalslängderna finns numera hos SVAR (man skulle kunna önska att deras kvalité vore bättre, men de har scannat in ifrån firma Recolids (mormonfilmen) exemplar och inte nyfotograferat).
 
(Meddelandet ändrat av Niclas den 08 februari, 2009)
 
 
Inlägget flyttat 18 februari 2010 från Hur gör jag: Margareta Sunesdotter, hur går man vidare
Camilla Eriksson, moderator