NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 februari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 februari, 2009
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2009-02-08, 11:10
Hej Ingegärd.
 
Margareta Sunesdotter är antagligen som du skriver född i Almundsryd. Men jag tänkte att bruken i Skatelöf och Almundsryd hade samma ägare och att de kan flytta lite emellan bruken, i och med att de hade anknytning till varandra ( eller är jag ute och seglar här ? )
 
Wilhelm Antonssons i Smörhöga ena dotter Johanna Wilhelmsdotter dör i Sandåsen Almundsryd 1724. Wilhelm Antonssons mor hette Margareta Ruben och då tänkte vi att Margareta Sunesdotter kan ju vara döpt efter sin eventuella morfars mor. Likaså fick Margreta Sunesdotter en dotter 1732 i Almundsryd döpt till Elisabeth, som ju Wilhelm Antonssons ena dotter också hette. Från början var det ett huggskott från Niclas Rosenbalk och huggskott behöver inte vara rätt, så vi kan ju eventuellt ha riktat in oss på fel personer.  
 
Jag har sett Almundsryds oläsliga husförhör men jag har missat Bjellerhults Kvarnhult utan bara tittat på Åbogens Kvarnhult. Där finns som du skriver änkan Nilla, son Sune och son Matthis.  
 
Margareta Sunesdotter har vid sin son Hans födelse 1726 brukspatron Magnus Zaulich bland faddrarna och han var väl brukspatron i Ålshult ( om jag inte minns fel ), sedan finns en Martha Sunesdotter i Frankanäs som fadder vid två av barnens födelse ( kan vara en syster till Margareta ) och en fadder Ingier Sunesdotter ( kanske ev. en syster också, kan ej tyda var hon kom ifrån )
 
Husförhören för Brännhult gav ingenting och där står ingenting om Margaretas ursprung.
 
mvh
Carina
 
 
Inlägget flyttat 18 februari 2010 från Hur gör jag: Margareta Sunesdotter, hur går man vidare
Camilla Eriksson, moderator