NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-21
Skrivet av: Werner Pursche skrivet 2003-10-19, 21:13
Efter 40 år som arkivman, 20 år på Stockholms stadsarkiv och 20 år som landsarkivarie i Vadstena har jag ständigt haft kontakter med släktforskning och släktforskare och har även haft anledning att hålla mig någorlunda informerad om innehållet i publikationerna inom detta forskningsområde. Jag har också haft förmånen att under senare få publicera några artiklar i SoH och att få samarbeta med Jonas Kuschner. Min uppfattning är - vilka även andra insändare ovan framhållit - att tidskriften under Jonas? tid som redaktör lyfts både vad gäller innehållet och den typografiska utformningen. Den har fått en större bredd genom att mera än tidigare presentera både traditionella släktöversikter och mera personhistoriska och övergripande artiklar. Härigenom vänder sig tidskriften till en större läsekrets än tidigare.  Som också andra framhållit, intar SoH en central ställning bland de genealogiska tidskrifterna, en klippa då det gäller genealogisk och besläktad forskning. Det vore därför mycket olyckligt om SoH skulle läggas ned.
 
Om det skulle vara så, som har antytts, att nedläggningen egentligen är ett sätt att förändra Genealogiska Föreningen till en lokal förening, så vore det givetvis ärligare att klart framhålla detta och samtidigt undersöka möjligheten att på andra vägar försäkra sig om tidskriftens fortbe-stånd. Det finns för övrigt, vad jag förstår, inga egentliga skäl till nedläggningen. Att en tidskrift, som drivs helt ideellt och utan ersättning, då och då blir försenad är inte heller ett skäl för nedläggningen.  
 
Alltså, allt bör göras för att rädda SoH!
 
Werner Pursche
Fil.dr, fd landsarkivarie
Sjög. 16, 59230 Vadstena