NULL Skriv ut sidan - Samer på 1600-talet och bakåt i tiden

Anbytarforum

Titel: Samer på 1600-talet och bakåt i tiden
Skrivet av: Gun Jonsson skrivet 2002-12-19, 13:45
Peter Jag poängterade detta med att källorna är viktiga för släktforskaren. Jag anser inte att det innebär att annan forskning är oseriös, det är du som tolkar mitt inlägg så. Att jag skrev så beror på det du skrev i ditt inlägg innan: Vi i diskussionen vet väl av ett av huvudproblemen, men frågan är hur det är med släktforskaren i gemen. Och med: Vi i diskussionen. Vilka vi avsåg du där? Jag är ingen expert på släktforskning, jag utger mig heller inte för att vara någon expert på samer, kommer aldrig att bli det. En släktforskare måste söka data ur folkbokföringen som styrker t. ex dop-, vigsel-, och dödsuppgifter. Hittar man inte dopuppgiften på en person så kan man inte styrka att man har rätt föräldrar. Kalla det snobbism om du vill. Kalla mig vad du vill, det kommer att finnas på pränt i forumet därefter. Du vill inte ha min hjälp. Då ska du få slippa deti fortsättningen. Varför delta i en diskussion överhuvudtaget om man inte vill diskutera? Jag respekterar din forskning och gör fortfarande men du tar allt som kritik. Vilken är din syn på släktforskaren och det hon/han ägnar sig i gemen? Släktforskning är oxå tidskrävande och framförallt en dyr hobby. Ja, man kan bli yr och illamående när man tittar på fiche. Vilken person är det som inte existerar, menar du? En person som är handboksfakta måste väl oxå i rättvisans namn ha bevisats skyldig innan man kan påstå något annat? Det enda brott som Tomas M. begått förutom stölden av pengar ur postväskan, som han dömdes till döden för, var stöld av ett föremål som han sålde i Ångermanland. Så till din fråga om Nils Jonsson. Det fanns nog bara en sådan. Lappmannen i Hummelholm hette Nils Jönsson enl, hfl(volym A:I 3, Nordmaling). Han var född 1736 enl. samma källa och hans hustru hette Gertrud Jonsdotter. Det var deras son Jonas som dog 1776. Dessa uppg. samt vigseln mellan Nils från Holmsjö, nybyggare i Brunsnäs kommer från micro fiche.