NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-03
Skrivet av: Pirkko Lencker-Mattsson skrivet 2003-02-02, 17:16
Tack återigen!
Läste genom de senaste veckornas skörd för att bl a se om jag skulle kunna bidra med något. I uppgifterna om Jon Olofssons barn i Böle saknades en Olof som enligt namnkutymen borde varit när. Erik Egevärn har i boken Hallen-Marby socknars historia, del 2  en lista över soldater som var med Eskil Trälods kompani i Riga. Bland dessa fanns Olof Jonsson som tjänade för sin far Jon i Böle. Olof dog 10.9.1658.
Rättelse till mitt inlägg i går: Erik Nilsson kan man hitta i Böle, Norderön (ej Marby).
Sedan kommer nästa problem:  
Olof Nilsson (enligt rullorna inskriven bonde för nr 93 Högsta, död april 1719 hemma i landet, men ej bland begravda i Hallen) och Elin Andersdotter (död 1740 i Högsta utan angiven ålder)kan inte hittas i Hallens vigselbok. De hade tre barn födda i Mårdsund maj 1695 - april 1699 och 5 barn födda i Högsta februari 1702 - maj 1716. Enligt rullorna var Olof Nilsson rotebonde i Högsta redan 1701.
Jag har inte kunnat koppla ihop varken Olof eller Elin till någon av gårdarna i Mårdsund eller Högsta (inte i hela Hallen utan vild gissning) trots att namnen på de många barnen borde ha gett vägledning.  
Tips emotses!
Pirkko