NULL Skriv ut sidan - SV: Stehag

Anbytarforum

Titel: SV: Stehag
Skrivet av: Ola Larsson skrivet 2018-10-01, 18:43
Jag har fastnat på en plats i mitt släktträd, nämligen vad gäller barnen till Johannes Hansson Sandberg, åbo f i Stehag 11/11-1851, och hans fruga Elna Persdotter, f i Stehag 1854.

De fick ett antal barn, av vilka lantbrukaren Carl Sandberg är min anfader. Carls bror lantbrukaren Berndt Sandberg vet jag en del om, t.ex. att han föddes i Stehag 30/5-1880 och dog där den 4/3-1950 efter att satt 3 barn till världen - Bror Malte Sandberg, Hans Gunnar Sandberg och Ingvar Bertil Sandberg - som han fick tillsammans med frugan Ida Maria Persson. Men sen är det ju så att den gode Bernt och Carl hade flera andra syskon födda i Stehag - Alfred (f 1884), Hilma (f 1875), Nils (f 1886) och Augusta (f 1872). Samtliga födda Sandberg. Det jag undrar är om ngn här har mer information om dessa personer? Jag skulle vilja veta yrke, barn, giftemål och död.

I övrigt har jag kommit en bra bit i min släktforskning kring Sandberg'arna i Stehag, och sitter på en hel del info och bilder om ngn är intresserad och följer samma gren. Jag har bilder på Carl Sandberg f 1877, och hans son Tage Sandberg f 1909. Carl hade en far som hette Johannes Hansson Sandberg f 1851 och en mor som hette Elna Persdotter f 1854, båda har jag bilder på, samt hans kusin Lambert Louis Peterson f 1880 som flyttade till Kanada. Därtill finns bilder på Carls farfar och farmor, Hans Nilsson Sandberg f 1811 och Marna Andersdotter f 1813. Samtliga födda i Stehag, förutom Hans som flyttade in från Selarp.