NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-06-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-06-10
Skrivet av: Anna Göransdotter Nilsson skrivet 2003-12-11, 17:58
Vad intressant att ta del av era kunskaper, alla Ni som skriver här. Speciellt roligt var det, att allra första gången jag läste på sidan igår, hittade jag massor av släktingar. (Bo C, Lars-Erik A och Anna Boberg) Ni skrev i februari 2001 om en Anna Zackrisdotter. Det är min morfars farfars kusin. Ända sedan Zackarias Perssons son Olof kom till Lotan från Tjärvall och gifte sig med Kerstin Persdotter i slutet av 1740-talet, har det äldsta barnet övertagit gården, Lotan 1:1. Nu, 260 år senare, bor 8:e generationen efter dem på gården, min mamma Margareta.  
Anna Zackrisdotters far Zackarias var tvilling med Erik. De hade 10 andra syskon. Dokument (födelsebevis?) över denna familj hänger inramat i matsalen på Lotan 1:1. Annas mor Kerstin(Karin)Persdotter kom från Tappers.
 
Min mormor är Anna Olsson f Hedlund 1914, dotter till Olof Hedlund och Margta Jönsdotter. Mormor lever och har en stor släktforknings-skatt att ösa ur, både sin egen släkt och Lotgårdens historia. Jag har läst på sidan att ni även diskuterat Hedlunds i Löten.
Har hemma kopior på amerikabrev, kusiner till Lotgårdsfolket som emigrerade från Sörfly på 1890-talet. Jätteintressant att läsa breven. Är det någon som forskat om detta?
Ser fram emot att höra från Er.
Mvh,Anna Göransdotter Nilsson